torsdag den 22. november 2012

Thanksgiving Day.

Idag er Thanksgiving Day. Alle har fri, de fleste butikker er lukkede. En lille hurtig research på nettet fortæller mig, at denne dag har været fejret muligvis siden midt i 1600-tallet. En dag hvor man fejrer høsten og i det hele taget siger tak for, hvad man har. En dag hvor man mødes i familien, og her i USA betyder det, at mange rejser på kryds og tværs mellem staterne for at komme hjem. Jeg har indtryk af at denne dag betyder næsten det samme for amerikanerne, som juleaften gør for os derhjemme. Der er dog en lille historie ved siden af, som jeg fik et lille hint om ved strikke klub aftenen. Jeg sad jo imellem en "african american" og en hvid amerikaner. Og da sidstnævnte begyndte at fortælle mig om, hvad Thanksgiving er, lød der fra min anden side nogle bemærkninger, som gik på at de hvide jo var kommet og havde været ikke så helt ordentlige (for at sige det diplomatisk) overfor de oprindelige indbyggere. Det blev sagt på en humoristisk måde, men jeg forstod jo godt, hvad hun mente. Altså at Thanksgiving er opstået med de mennesker som kom og "erobrede" land fra "the american indians", og at de takkede for noget, som de havde taget uretmæssigt. I kølvandet af Thanksgiving Day kommer American Indian Heritage Day (i morgen), som fejrer de værdier, som de oprindelige indbyggere har bidraget og bidrager med til det amerikanske samfund. Denne dag havde jeg aldrig hørt om før.

Vi havde tænkt, vi skulle lave en kalkun, nu vi er her, men den mindste jeg kunne få vejede 6 kg. Det var lidt voldsomt. Så det blev til en kylling i stedet, da vi bare får 2 gæster i aften : Christian og Kai. Til dessert bliver det en "Irresistable Pecan Pie", som virkelig er tung!


Stuffed chicken !

Nu vi er ved dyr, vil jeg lige fortælle lidt om dyrelivet, som vi er omgivet af.

Når vi sidder i haven, hører vi altid noget pusle, det lyder lidt som solsorte der hopper rundt i visne blade...Store solsorte. Men det er det ikke. Fik næsten et chok første gang jeg så, hvad det var :
De sødeste grå egern med kæmpe haler! De er så søde. De er her overalt, på plænen, i træerne, på taget. Der er også rigtig mange ved cykelstierne og på Campus piler de rundt i hobetal.

Der er en hel del fugle, men de er lidt mere sky. En art der har gjort særligt indtryk indtil videre er en "Northern Cardinal".  De har besøgt vores have tidligt om morgenen i par, hannen er skrigende rød, med en lille sjov top, ligner en papegøje, hunnen er lidt mere afdæmpet i farven. De er bare utroligt flotte.

Der er en del rovfugle også, som vi især ser, når vi er ude at cykle. På motorvejen ser vi nogle trafikdræbte dyr i vejkanten med jævne mellemrum. Det er bæltedyr og vaskebjørne. Desværre har vi ikke set dem i levende live endnu.

Ude i "The Ozark Mountains", som vi faktisk befinder os midt i her i Fayetteville, findes der faktisk mange spændende vilde dyr. Bjørne, hyæner, elge, pumaer osv.

Om aftenen hører vi cikader som nok synger på sidste vers inden vinteren. Den lader i øvrigt vente på sig, vinteren. De sidste to dage er temperaturen lige krøbet op på 20 gr. Men det er da OK.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar