onsdag den 12. december 2012

Træd varsomt på de bonede gulve.

Lørdag tog vi til julemarked på Mt. Sequoyah. Det var anderledes, en blandet landhandel af hjemmelavede ting, håndarbejde, håndværk, keramik, kunst og hjemmefremstillet slik, syltetøj og hjemmebag. Manglede hyggen, synes jeg. Men venlig stemning. Der var også lidt optræden, hvoraf vi så :"Irish dancers".

Søndag var vi på juleshopping i en "Mall", som er en slags storcenter med alle mulige slags butikker. Herovre er det mest det, der er. En egentlig bymidte, som vi kender det fra danske byer, findes ikke. Så man tager sin bil og kører til en "Mall" for at "tage ned og gå i butikker". Kan sammenlignes med Rosengårdcentret. Jeg gentager måske mig selv, men folk her er altså utrolig venlige og hjælpsomme. Man bliver hilst, når man går ind og ud af butikker, og man bliver spurgt, om man har brug for hjælp til at finde noget. Og det er på en meget venlig og ikke påtrængende måde.

F.eks. var jeg i mit lokale supermarked igår, hvor jeg stod og prøvede at finde mørk sirup og potaske til brunkager. En ung medarbejder kom hen og spurgte, om han kunne hjælpe. Han gik på opgaven med krum hals, googlede ordene, og fandt "molasses" som nok kommer tættest på det, vi kalder mørk sirup. Potasken fandt han ikke. Han spurgte også, hvor jeg kom fra, hvad jeg lavede her i Fayetteville, og hvad jeg skulle bruge varerne til. Da jeg senere kom op til kassen for at betale, kom han og pakkede varer for mig, imens vi fik en hyggelig snak om, cykelstier, og Norfork Lake som han var vokset op ved, og fiskeri osv. Til sidst bar han varerne ud for mig til bilen. Det er helt almindelig service her!

Der kunne vi altså lære  noget, Fakta og Netto!! "Bon me´?" er snart det eneste, man får ud af en medarbejder, når man handler der...Måske et "ha´ en go´ dag" uden øjenkontakt, mens de er ved at slå varer ind for den næste kunde, og man febrilsk forsøger at samle sine varer sammen så hurtigt som muligt, mens man sørger for at flødebollerne ikke bliver mast af de 4 liter letmælk, der rykker hastigt nærmere.. Men i disse butikker er der jo heller ikke for meget personale, i modsætning til herovre, hvor det ser ud, som om de er nok til at kunne tage det forholdsvis stille og roligt. Hvad er det der gør forskellen ? Folk syner mere afslappede og tilfredse her..

Om eftermiddagen tog vi med Kai og Christian ud at bowle.
Et lille fejltrin på det glatte gulv, var han presset ? Steffen forvred sit knæ og måtte gå og humpe et par dage. Det går meget bedre nu, han cykler igen.

Bowling er meget som derhjemme, blot tillades alkohol ikke. Alkohol har i det hele taget en meget mindre rolle i det sociale liv her. Jeg har kun én gang hørt nogen på gaden en fredag aften, som var lidt fulde. Der er en helt anden kultur på det område. Man kan godt få vin eller øl til maden på restaurant, men det er ikke almindeligt at få det. Man kan også gå ud at få en øl, men det forventes at man bestiller mad til, hvis man bliver hængende. Unge skal være 21 før de kan købe og få serveret alkohol. Nogle supermarkeder har et mindre udsalg af vin og øl, men ikke alle. Der findes butikker, som udelukkende sælger vin, øl og spiritus, de kaldes "Liquor Stores". Ved kassen står et skilt, hvorpå der står, at man kan blive bedt om at vise legitimation, hvis man ser ud til at være under 40!

Vejret har taget et skift, det er har nu været under frysepunktet et par nætter, og ret koldt om dagen. Heldigvis skinner solen de fleste dage stadig.

Fik bagt brunkager efter Ebba Viola´s opskrift, de er nu ikke helt, som jeg husker dem, men ok. Alle ingredienser er jo anderledes end dem jeg er vant til at bage med, så det er jo derfor.
Fik en fin julehilsen fra Munkebo med julehjerter, som jeg skal finde et fint sted til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar