onsdag den 22. maj 2013

En dag i nærmiljøet.


Jeg synes det er på sin plads med et ultra-kort resumé af Mexico´s historie:
"Mexico var hjemsted for flere avancerede indianske civilisationer, såsom mayaerne og aztekerneSpaniernes ankomst i det tidlige 16. århundrede og deres sejr over aztekerne i 1521 markerede begyndelsen af Mexicos kolonitid. Et ønske om uafhængighed fra Spanien førte til en lang krig, der endte med landets uafhængighed i 1821. Efter uafhængigheden blev det mexicanske territorium langsomt mindre. Landområder i det nordlige Mexico tabtes eller solgtes til det invaderende USA (se den mexicansk-amerikanske krig). I 1860'erne led landet under Frankrigs militære besættelse, der blev nedkæmpet af den mexicanske patriot Benito Juárez.
Porfirio Diaz' lange diktatur førte til den mexicanske revolution i 1910. Revolutionære styrker besejrede den føderale hær, men på grund af interne stridigheder forblev landet i konflikt i yderligere to årtier. Fra slutningen af revolutionen, kontrollerede P.R.I. (Det Institutionelle Revolutionære Parti) landet indtil udgangen af det 20. århundrede." (Citat fra Wikipidia)
2. dag i Mexico gik med en gåtur ud fra hotellet her. Først en tur gennem et meget mondænt kvarter med meget store huse, alle godt beskyttet af høje gitre og hegn.



Farverne er utrolig smukke, husene i jordfarver, smukke, eksotiske træer og blomster. Kaktusser i blomst og anderledes fugle. Dernæst gik turen langs landevejen i den brændende sol. Her er tør luft og 32 grader, så det er rigelig varmt!
Vi mødte vores rejsekammerater og fulgtes med dem til universitetet og gik en tur rundt på campus. Undervejs beundrede vi de mange slags kaktus, og alle mulige slags "Ørken-træer" Vi fik også glimt af store og små firben, nogle fantastisk røde fugle og farvestrålende biller.









En iøjnefaldende del af gadebilledet de steder vi har været indtil nu, er tilstedeværelsen af tungt bevæbnet politi og militær. Et meget fremmedartet og lidt skræmmende syn for os danskere. Som vi taler om, er de der jo for at håndhæve lov og orden, men det virker voldsomt at gå tæt forbi en soldat med maskinpistol over skulderen i en ellers tilsyneladende fredelig og hverdagsagtig by. Det er i stor kontrast til en i øvrigt venlig og smilende befolkning. 
Jeg har jo som de fleste andre også læst og hørt om den høje kriminalitet især i forbindelse med narkokartellernes indbyrdes kampe især i den nordlige del af Mexico langs grænsen til USA. Jeg har også læst, at landets regering i disse år har lagt en hård kurs for at få det stoppet, hvilket har resulteret i mange voldelige sammenstød.   
Man har indtryk af temmelig store sociale skel. 20% af befolkningen tjener 55% af pengene her i landet. Vi så de meget store huse i kvarteret, hvor vi bor, og vi så fattige mennesker, som enten tiggede eller sad på gaden og lavede håndværk de solgte til turisterne. Men som helhed er landet på vej frem økonomisk bla. grundet en stigende eksport. Mexico har lavet en frihandelsaftale med EU som bl.a. skal sikre uafhængighed af USA.
Idag begyndte konferencen, så jeg har underholdt mig selv idag. Ved middagstid vovede jeg mig ud på gaden udenfor hotellet. Der ligger en skole helt tæt på og ellers er her fyldt med bittesmå boder/butikker. De fleste sælger mad og drikkevarer.


Jeg gik ind i en meget lille butik og bestilte en sandwich og appelsinjuice. (Nogengange er man jo lidt begrænset af det ringe ordforråd på spansk). Det var en lækker varm sandwich med stegt ost og avocado. Dertil helt friskpresset appelsinjuice, som virkelig smager af appelsin! En anden kunde kom ind og bestilte en slags smoothie, der kom alt muligt godt i : ananas, papaya, vandmelon, blegselleri, kaktussaft og appelsin. Jeg rejste mig for at kigge, hvad hun gjorde med det. Hun blendede det i en lille maskine. Hun spurgte, om jeg ville smage lidt. Selvfølgelig ville jeg det. Kunden som fik den, talte engelsk og han oversatte lidt mellem os. Han forklarede, at de lavede alle mulige slags, og at de hver var godt for noget. Den han fik var god for maven. "Jugo Verde" (Grøn juice) Jeg må se at komme derned igen og prøve nogle flere slags. Min lækre frokost kostede 28 pesos = 14 kr.
Om aftenen tog jeg ud til de andre på Universitetet, hvor der skulle være ballet og reception. Universitetet har sit eget balletkorps, og forestillingen var virkelig spændende. Det var med mexicansk musik og meget flot koreografi.

Dr. Tipsmark fortæller meget pædagogisk om sin forskning, hvad var det nu det var?? Noget med fisk!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar