onsdag den 30. januar 2013

"Have a good one!"

Der gik ikke lang tid, efter vi var kommet, før jeg greb mig selv i at føre indre dialoger på engelsk. Ofte hvis jeg havde været sammen med nogle mennesker, og jeg havde haft lidt svært ved at udtrykke mig på engelsk f.eks. Eller hvis jeg skulle ud og handle, og jeg skulle finde noget bestemt, som jeg skulle spørge efter. Jeg drømmer også på engelsk. Det er egentligt sjovt, så hurtigt hjernen kan omstille sig, når forholdene ændrer sig.

Jeg låner lydbøger på engelsk og nyder at høre dem, mens jeg strikker eller laver mad. Så slår jeg to fluer med et smæk. Et par enkelte bøger er det også blevet til, men det er mere krævende at læse, synes jeg.
Til kor er koncentrationen i top, når jeg forsøger at følge med i prøven, og hele tiden skal oversætte de musikalske fagudtryk. "Messure" er "takt", "bar" er "system" osv. Det er ikke særlig logisk. Det er nok meget godt, det kun er to timer!

Så er der de små dialoger, når man møder nogen enten i en butik, på café eller bare nogen man kender.

Lille ordbog :

Start på hilsen:
"Hello, how are you today ?" eller "How are ya´ll doing today?" (= "Hej")

Svar :
"I´m doing all right" eller "Oh, not too bad" eller "Pretty good" eller "Ok, what about you?" (= Hej")

Svar :
"Oh not too bad either" eller " I´m fine thank you" eller "Well, not too bad" ( = Hej)

Om det så er i Walmart vil denne lille dialog forekomme, når man ser hinanden.

For en dansker er det i starten lidt underligt. Hvis vi oversætter det direkte, lyder det meget overfladisk. Men vi skal jo netop ikke oversætte det direkte, men mere tage det som et udtryk for en hilsen. Når man har vænnet sig til det, er det egentlig meget hyggeligt. Det virker i hvert fald mange gange mere ægte, end når Faktamedarbejderen mekanisk siger : " Hej" uden at kigge på én.

Som tidligere skrevet opfatter vi folk her som meget venlige og åbne. De er også meget direkte i deres væremåde på nogen områder. F.eks. har jeg efterhånden vænnet mig til at få kommentarer og komplimenter på mit tøj, både fra folk jeg kender, og fra komplet fremmede, som jeg går forbi på gaden. Altid sagt på en meget venlig og ligefrem måde. De er heller ikke blege for at begynde at spørge én ud, så snart de kan høre man har accent. Hvor kommer du fra? Hvorfor er du her? Hvad synes du om at være her? Hvor længe skal du være her? Osv. På den måde kommer man i snak med mange mennesker, som vi nok ikke selv ville have kontaktet. Men det er en meget dejlig og uforpligtende måde. Det skaber et meget rart miljø, at mange er så positive. Som en lille bonus kan jeg også mærke, at det smitter. Jeg bliver selv mere åben overfor andre, og vover mig ud i kontakt, når lejligheden byder sig. Der er ikke noget at tabe.

Jeg vil slutte for denne gang :

"Have a good one!"

 (= "hav en god dag!")

Kære Alle der læser dette. I dette indslag er der nogle ord, der er understregede og i en anden farve. Jeg ved ikke, hvordan de er kommet til at se sådan ud. Lad være med at klikke på dem. Der kommer reklamer frem, når man klikker på dem. Hvis der er nogen blog-kyndige som har et bud på, hvordan jeg får dem fjernet må I MEGET GERNE KONTAKTE MIG PÅ MAIL!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar